fredag 7 september 2007

Projektdagbok skapad!

Sådär, då har man skapat en blogg för första gången. Gick förundransvärt smidigt, jag förstår att bloggandet blivit så stort när uppenbarligen vem som helst kan göra det.

Igår var det föreläsning av Marko och Björn på ämnet web 2.0. De menade att det var nästa stora grej. Jag är väl tveksam.
Mitt användande av internet har inte förändrats särskilt mycket senaste 5 åren. Jag har dessutom trivts ganska bra med internet på det sätt det är idag. Jag kanske är konservativ av mig, men jag tror inte att användandet av internet kan förändras över natten.
Historien stöder min teori. Internet började ju som en militär "leksak", och har därifrån långsamt utvecklats till vad det är idag. Sättet nätet används på förändras långsamt och så tror jag det kommer fortsätta vara.
Dock kommer alltid entusiaster att tycka det är kul med saker som RSS flöden osv, men det är först när alla ser nyttan och på ett enkelt sätt kan använda sig av det som det blir stort.

Förändringen är enligt mig just nu inne i personifieringsfasen (vilket föreläsarna också påpekade och pekade på exempel som facebook).
Internet har bivit större samtidigt som det blivit mindre. En jämförelse skulle kunna vara att det tidigare bara fanns motorvägar till de allra största platserna, medan det nu byggs landsvägar överallt. Alla som vill kan få vara med.

Samtidigt använder sig folk mer och mer av internet som ett personligt verktyg. Det har flyttat från att man planerar sina möten och arbete online. Till att man planerar sina fester och bjuder sina kompisar via internet.

Inga kommentarer: